TOSCANA - CINQUE TERRE - ISOLA D'ELBA
Bologna ● Figline Valdarno ● Arezzo ● Montepulciano ● Pienza
Bagni San Filippo ● Bagno Vignoni ● Siena ● Cecina ● La Spezia
Riomaggiore ● Manarola ● Corniglia ● Vernazza ● Monterosso
Isola D'Elba - Portoferraio
Volterra ● Firenze
kliknij w zdjęcie aby je powiększyć
Bologna
Bolońskie Arkady
Na listę światowego dziedzictwa UNESCO wpisano słynne portyki w Bolonii, czyli arkady, których łączna długość wynosi 53 kilometry, w tym 38 kilometrów w samym centrum. Dzięki nim po mieście można chodzić w każdych warunkach atmosferycznych. Bolońskie portyki dają schronienie od słońca i deszczu, można w nich robić zakupy, wypić kawę lub zjeść posiłek w restauracji. To jeden z najważniejszych symboli stolicy regionu Emilia-Romania. Nie ma drugiego miasta na świecie, w którym byłoby tak wiele zadaszonych pasaży. Zaczęły być budowane spontanicznie w średniowieczu i można uznać, że były swoistą formą "samowoli budowlanej", której celem było zajęcie jak największej przestrzeni publicznej przed domami. Pod koniec XIII wieku władze miejskie w związku z dużym napływem ludności nakazały wręcz, by każdą kamienicę czy dom w Bolonii budowano z portykiem, a do tych, które ich nie mają, by je dodać. Magistrat wyznaczył też ich wielkość; miały być na tyle duże, aby pod zadaszoną częścią mógł przejechać człowiek na koniu. Do czasów obecnych przetrwało bardzo mało najstarszych portyków, które początkowo budowano z drewna. Najwyższy jest przed gmachem archidiecezji i ma około 10 metrów wysokości. Pasaże są dumą bolończyków i ulubionym miejscem spacerów. Decyzja UNESCO o ich wpisaniu na listę dziedzictwa została ogłoszona podczas posiedzenia w mieście Fuzhou w Chinach
Bolońskie Arkady
Bolońskie Arkady
Piazza Santo Stefano
Piazza Santo Stefano - Bazylika Santo Stefano
Bazylika Santo Stefano z pewnością należy do ścisłej czołówki obiektów, które będąc w Bolonii, należy koniecznie odwiedzić. Jest to jeden z najlepiej zachowanych zabytków architektury romańskiej w mieście. W średniowieczu, na które przypadają czasy jego świetności, Bazylika Santo Stefano była największą świątynią w okolicy i jedną z największych w Europie. Na przestrzeni wieków, charakter tego obiektu religijnego zmieniał się wielokrotnie – wybudowany jako świątynia egipskiej bogini Izydy, następnie został przekształcony na miejsce pochówku pierwszych chrześcijan. To tu znajdowały się ich grobowce i kaplice i tutaj też były złożone ciała dwóch męczenników Vitale i Agrikola. Obecnie natomiast możemy go podziwiać w postaci niezwykle rozbudowanego kompleksu sakralnego. W skład dzisiejszego zespołu świątyń, zwanego również Sette Chiese (Siedem Kościołów), wchodzą już tylko cztery obiekty, a są to: Kościół Krzyża (Chiesa del Crocifisso), Kościół Grobu (Chiesa di San Sepolcro), Kościół św. Vitale i św. Agrikola (Chiesa dei Santi Vitale e Agricola) oraz Kościół Męczeństwa (Chiesa della Trinità lub Chiesa del Martyrium). Z placu o tej samej nazwie (Piazza Santo Stefano), możemy zobaczyć jednocześnie Kościół Krzyża, Kościół Grobu i Kościół św. Vitale i św. Agrikola. Wejście główne do kompleksu prowadzi przez Kościół Krzyża, pochodzący z VIII w. To właśnie tu są przechowywane relikwie męczenników. Według podań, niewolnik Vitale i jego pan Agrikola, zostali ukrzyżowani za swą wiarę w wyniku zaciekłych prześladowań cesarza Dioklecjana. Z wnętrza głównego kościoła, można zejść również do podziemi, które składają się z pięciu części, przedzielonych kolumnami. Legenda głosi, iż jedna z nich jest równa wysokości Jezusa, czyli ok. 170 cm – wysokość ponadprzeciętna, jak na tamte czasy
Bazylika Santo Stefano
Bazylika Santo Stefano
Bazylika Santo Stefano
Chiesa Del Crocifisso - Kościół Krzyża
Chiesa Del Crocifisso - Kościół Krzyża
Chiesa Di San Sepolcro - Kościół Grobu
Chiesa Di San Sepolcro - Kościół Grobu
Chiesa Di San Sepolcro - Kościół Grobu
Chiesa dei Santi Vitale e Agricola - Kościół św. Vitale i św. Agrikola
Chiesa dei Santi Vitale e Agricola - Kościół św. Vitale i św. Agrikola
Torre Asinelli
Wieża Asinelli w Bolonii powstała w 1109 roku, a wewnętrzną klatkę schodową oddano do użytku dopiero w 1684 roku. Podobno pierwotnie była ona nawet o 25 metrów wyższa, na co wskazuje grubość jej ścian. Na samą górę (ponad 97 metrów przy 1,3 metra pochyłości) wchodzi się po 498 drewnianych schodach z niewysokimi stopniami
Torre Asinelli
Due Torri - Dwie Wieże - Torre Asinelli / Torre Garisenda
Dwie Wieże (Due Torri) to wspaniały punkt widokowy oraz symbol Bolonii, stolicy północnego włoskiego regionu, Emilia-Romania. Z góry rozciąga się imponująca panorama na tysiące domów, pokrytych dachem z czerwonej cegły i niewielkie, lecz malownicze wzgórza. Miasto nazywano kiedyś Bologna la turrita (Miasto Wież), gdyż w średniowieczu było ich, według różnych źródeł, od 180 do 200. Przed wiekami zamożniejsze bolońskie rody rywalizowały między sobą o pokazanie innym swojego statusu i tego, ile mają pieniędzy. W ten sposób powstało 180 wież, a im bogatsza była dana rodzina, tym wyższą i ładniejszą budowlę wznosiła. Spośród pozostałych 23 obiektów tylko kilka można wciąż zwiedzać
Due Torri - Dwie Wieże - Torre Asinelli / Torre Garisenda
Palazzo Re Enzo
Pałac wziął swoją nazwę od Enzia z Sardynii, syna Fryderyka II, który był tu więźniem od 1249 roku do swojej śmierci w 1272 roku. Obecnie pałac jest wykorzystywany do sponsorowania wydarzeń kulturalnych i wystaw
Piazza del Nettuno - Palazzo Re Enzo
Piazza del Nettuno - Fontana di Nettuno - Palazzo Re Enzo
Z Placem Maggiore sąsiaduje Plac Neptuna (Piazza del Nettuno), którego nazwa wywodzi się od słynnej fontanny o tej samej nazwie (Fontana di Nettuno). Jej twórcą był Giambologna, ceniony florencki artysta manierystyczny. Rzeźbione w latach 1563-1567 arcydzieło powstało z okazji wyboru Piusa IV na papieża. Symbolika fontanny nawiązuje do władzy papieskiej, zgodnie z którą głowa Kościoła włada światem niczym Neptun morzami.
Piazza del Nettuno - Fontana di Nettuno
Trójząb trzymany przez boga mórz tak zainspirował braci Maserati, że wykorzystali go jako logo swojej marki samochodów
Piazza del Nettuno
Piazza Maggiore
Otoczony zabytkami Plac Maggiore (Piazza Maggiore) już w średniowieczu był sercem miasta, a jego układ pozostaje niezmieniony od blisko pięciu stuleci. Plac jest centrum życia politycznego i społecznego Bolonii od XIII wieku
San Petronio - Bazylika Świętego Petroniusza
Monumentalna gotycka bazylika Świętego Petroniusza, patrona Bolonii i biskupa z V wieku, znajduje się w centralnym punkcie Placu Maggiore. To jedno z ważniejszych miejsc w Czerwonym Mieście, o praktycznie niezmienionym od 500 lat układzie. Świątynię zaczęto budować w 1390 roku, ale nigdy jej nie dokończono. Obecnie mierzy 132 metry długości i 66 metrów szerokości. Wznosi się na 47 metrów. Dość ciekawa jest fasada bazyliki Świętego Petroniusza: dolną część pokrywa szlachetny marmur, niekompletna góra jest jedynie ceglana. Bazylika Świętego Petroniusza to szósty co do wielkości kościół na terenie całej Europy i mająca największe znaczenie świątynia Bolonii. Ponoć po przebudowie w XVI wieku przewyższyła nawet Bazylikę Świętego Piotra. San Petronio miała być symbolem niezależności od Watykanu. Nie spodobało się to papieżowi Piusowi IV. Nie chciał on również by nowa bazylika przekroczyła rozmiary Bazyliki św. Piotra
San Petronio - Bazylika Świętego Petroniusza
Biblioteca Comunale dell'Archiginnasio
Bologna
Palazzo dell’Archiginassio
Najważniejszym zabytkiem związanym z uniwersyteckimi korzeniami Bolonii jest Pałac dell’Archiginassio (Palazzo dell’Archiginassio). Kompleks został wybudowany w 1563 roku i aż do roku 1803 mieściła się w nim główna siedziba Uniwersytetu. Od 1838 roku w pałacu działa biblioteka miejska (Biblioteca Comunale dell'Archiginnasio), w zbiorach której znajduje się blisko 800 tysięcy egzemplarzy książek i wiele tysięcy manuskryptów oraz listów. W 1944 roku budynek został poważnie zniszczony i w kolejnych latach był pieczołowicie odbudowany. Mimo że większość pomieszczeń nie jest dostępna dla zwiedzających, to w trakcie wizyty możemy zobaczyć słynny drewniany Teatr Anatomiczny (Teatro Anatomico), gdzie dawniej wykonywano sekcje zwłok, a drzwi były otwarte dla publiczności
Bologna
Teatro AnatomicoBologna
Teatro Anatomico
Bologna
Palazzo dell’Archiginassio
Palazzo dell’Archiginassio
Palazzo dell’Archiginassio
Bologna
Palazzo dell’Archiginassio
Figline Valdarno
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Camping hu Norcenni Girasole Village
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Katedra św. Piotra i Donata, jest głównym miejscem kultu katolickiego w mieście Arezzo i katedrą diecezji Arezzo-Cortona-Sansepolcro. Znajduje się na szczycie wzgórza, na którym stoi miasto, na miejscu wczesnochrześcijańskiego kościoła i prawdopodobnie w miejscu, gdzie kiedyś stał akropol miejski. Pierwsza katedra w Arezzo stała na pobliskim Colle del Piemonte , w miejscu pochowania i czczenia świętego męczennika Donato, ściętego w 333r. W 1283 papież Vincenzo II nakazał przenieść ją w obrębie murów miejskich. Decydująca dla narodzin katedry była wizyta papieża Grzegorza X w grudniu 1275 r., powracającego z soboru lyońskiego . Papież, ciężko chory, zmarł w Arezzo 10 stycznia 1276 r., pozostawiając miasto z sumą trzydziestu tysięcy złotych florenów przeznaczonych na budowę nowej katedry. W styczniu 1276 r. odbyło się tutaj konklawe. Prace rozpoczął w 1278 r. biskup Guglielmino degli Ubertini. Kilkakrotnie przerywane, zakończyły się w 1511 r. Fasada powstała w latach 1901-1914, zastępując poprzednią, niedokończoną, pochodzącą z XV wieku. Katedra w Arezzo jest nadal poświęcona San Donato i zachowała w ołtarzu głównym cenny XIV-wieczny marmurowy łuk poświęcony mu, w którym przechowywane jest ciało świętego (głowa jest przechowywana w popiersiu relikwiarza w kościele Santa Maria della Pieve w Arezzo)
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Cattedrale - Duomo dei Santi Donato e Pietro
Ferdinando I de' Medici
Ferdinando I de' Medici
Santa Maria della Pieve
Santa Maria della Pieve
Santa Maria della Pieve - Fresco Saint Dominic
Santa Maria della Pieve
Piazza Grande - od lewej kościół Santa Maria della Pieve, Pałac Sprawiedliwości i Pałac Braterstwa Laików
Piazza Grande - Santa Maria della Pieve
Piazza Grande - Santa Maria della Pieve
Piazza Grande - Santa Maria della Pieve
Piazza Grande - Santa Maria della Pieve
Piazza Grande - Pałac Sprawiedliwości i Pałac Braterstwa Laików
Piazza Grande
Palazzo Pretorio
Porta del Foro - Porta S.Lorentino
Porta del Foro - Porta S.Lorentino
Porta del Foro - Porta S.Lorentino
Chimera z Arezzo
Pienza - Droga Gladiatora
Pieve dei Santi Vito e Modesto a Corsignano
Toscana
Siena
Siena
Siena
Siena
Siena
Cecina
Cecina
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz